Vår Sverigeresa 2021 del 2

Fortsättning på vår resa dag 12-24

Dag 12 13,6 mil

Efter att ha vandrat runt någon timme i Fatmomakke Kyrkstad så rullar vi vidare till Trappstegsforsen riktigt häftig ställe detta, magiskt och vi fikar i det lilla caféet intill.

Vi lämnar Trappstegsforsen och fortsätter mot civilisationen men gör ett stopp vid Sagostigen i Rönnäs.

En kort slinga i skogen med olika beskrivningar och sagor längs stigen, men extremt mycket mygg inne i skogen så det blev ett snabbt besök.

På andra sidan vägen finns en stor fin parkering/ställplats och här var myggen som bortblåsta så här gick det fint att sitta ute och njuta av naturen en stund.

Vi fortsätter mot Vilhelmina men gör en avstickare till Bermans Fisk  Vilt och handlar lite rökt Fjällröding innan vi rullar vidare in till Vilhelmina där vi tar in på campingen.

Vi valde en plats alldeles intill sjön och den var lite dyrare, 323:- inklusive el.

Dag 13 0 mil

Vi stannar kvar i Vilhelmina och utforskar staden, i stora delar av staden har tiden stått stilla och man vandrar runt som på ett museum.

När man är i Vilhelmina så måste man självklart fika på det kända Stenmans Konditori , här serveras inga halvfabrikat här bakas allt i huset.

Dag 14 38,6 mil

Kör vidare till Sorsele och besöker inlandsbanemuseet, litet trevlig museum där man även serverar hemmagjord glass som var riktigt god.

Sen kör vi vidare norrut mot Polcirkeln, tanken var att vi skulle stå här för natten men mysfaktorn och bekvämligheterna var låg så vi körde vidare till Jokkmokk och Arctic Camp där vi slog läger.

Dag 15

Vi valde att stanna kvar en dag för att utforska Jokkmokk på cykel, så husbilen fick vila idag.

Dag 16 23,8 mil

Kör vidare norrut kort stopp Gällivare för lite mat och caching, kör sen vidare mot Kiruna.

Men självklart så stannar vi till strax innan Kiruna i Jukkasjärvi för att titta lite på Ishotellet 365. Tyvärr så var det stängt för renovering så vi fick nöja oss med att gå runt utanför.

Tidigt 2000 tal så var jag här med jobbet och då besökte vi det riktiga Ishotellet i is, otroligt häftigt men jag vet inte om jag skulle vilja betala pengar för att sova på ett isblock 🙂

När vi kände oss klara och käkat en bit mat så körde vi den sista milen till Kiruna där vi valde att stanna på Campingen.

Dag 17

Idag så kör vi in till Kiruna för att proviantera och tittar på staden och det flyttade stadshuset och gruvan.

Idag är det den 21 juni det vill säga sommarsolstånd så det kommer att bli en extra lång dag eller skall vi säga kort natt 😉

Detta måste ju förevigas, bilden nedan är tagen 1 minut över midnatt, fantastiskt och lite overkligt för en Skåning 😉

Dag 18 7,4 mil

I dag så lämnar vi Kiruna och kör till Nikkaluokta och ställer oss på ställplatsen intill fjällstationen.

Man kan ju inte åka till Nikkaluokta utan att vandra lite i fjällen så vi går en bit upp på fjället och loggar en platsburk eller två.

När vi kom tillbaka så var det skönt att snöra av kängorna och slå upp en iskall öl.

Dagen avslutar vi med att äta en god middag på fjällstation intill ställplatsen.

Dag 19 18,7 mil

Då var det dags att lämna Nikkaluokta och börja åka söderut för tyvärr så var vi inte välkomna att åka in i Finland, planen var ju att besöka Treriksröset.

Men innan det var dags för uppsittning så blev det en härlig morgonpromenad med hunden, vi gick en bit på den platta delen mot Kebnekaise innan vi vände och gick tillbaka till bilen.

Nu rullar vi ner till Gällivare där vi kommer att fira Midsommar.

Dag 20

Idag är det Midsommarafton och lätt duggregn, så allt är som vanligt 😉

Tar en promenad in till Gällivare och handlar lite jordgubbar, vädret blir allt bättre så vi kan sitta ute och äta medan Bamse vilade sig i form

Dag 21 14,5 mil

Vi lämnar Gällivare och fortsätter söderut eller mer korrekt sydost för tanken är att åka den östra sidan av Sverige hem.

Vi stannar till vid Polcirkeln även här, tyvärr så är allting nerstängt och ser extremt övergivet ut, men förhoppningsvis så beror detta på Corona epidemin så det idag har vaknat till liv igen.

Helt ensamma var vi inte, vi hade sällskap av en väldigt nyfiken och närgången ren.

Förtsätter öster ut till ÖverKalix där vi slår läger för natten.

Här får vi en härlig eftermiddag och tar en promenad in till byn och äter en glass, men senare på kvällen så blir det outhärdligt att sitta ute, trots att vår Termacelle står intill oss så är myggorna väldigt påträngande.

På toa och i duchen så är väggarna fulla av ihjälslagna myggor, detta är första dagen/kvällen som vi störs av myggor, även natten blir en plåga myggen hittar in via ventilationen i takluckorna och lastluckor.

Dag 22 16,9 mil

Det blir tidig avfärd och bort från mygginfernot och vi kör raka spåret ut till ostkusten och Törehamn.

Just i Törehamn finns den nordligaste punkten på Bottenviken och detta är markerat med en gul boj som dessutom fungerar som ett rundningsmärke och ger då besökaren ett certifikat som visar att de har passerat den nordligaste punkten i Bottenviken.

Longitud och Latitud för denna punkt är: N65o 54’07 E22o 39’00.

Men detta var inte den ända anledningen till att det blev ett stopp här, här finns nämligen även HMS Spiggen 2 som var i aktiv tjänst från 1990 och till en bit in på 2000 talet.

Efter att fått ta del av lite militärhistoria och en glass så rullar vi vidare söderut till Norrlands Böda camping nämligen Pite havsbads.
Men det börjar inget bra här om man tänker på vårt omdöme på själva campingen, vid incheckningen så får vi frågan om vi bokat plats, svaret blir såklart nej det har vi inte är campingen full?

Nej nej det finns gott om plats, men skall de checka in dig i receptionen utan att det finns en onlinebokning så kostar det 300:- EXTRA PER DAG!!

Den unga tjejen i receptionen får då lära sig några för henne nya ord, ocker är t.ex. inget ord man får lära sig i skolan idag.

Efter att vi lärt henne betydelsen så föreslår hon att vi skall boka på nätet via mobilen, jag frågar om hon vill hjälpa mig och det gör hon gärna så istället för hon knappar på sin dator framför sig så knappar hon på min telefon och vi spar 600:-.

Redan här så bestämde vi oss att detta blir vårt tredje besök på Pite Havsbad, Första-Sista-Enda.

Campingen i sig var det inga större fel, ligger fint vid vattnet och flera restauranger och butiker. Men allt väldigt dyrt och ganska nergånget och misskött, de vill jämföra sig med Böda Camping på Öland men de kommer inte i närheten.

Dag 23

Vi hade redan innan vi kom fram bestämt att vi skulle stanna två nätter på campingen så idag så det blev en längre cykelutflykt och en lång promenad runt campingen.

Vi var även en runda ner till det gamla färjeläget och spana runt lite, och kan man tänka sig hitta vi inte även en Geocache under färjerampen i form av en liten plastburk 😉

Dag 24 26,2 mil

Idag så lämnar vi Pite Havsbad och när vi skall tömma gråvattnet så möts vi av detta, varför blir jag inte förvånad?

Vi kör vidare söderut och slutmålet för dagen är Umeå, men självklart så blir det först ett stopp i Ånäset/Ostriket och ett stopp vid världes största osthyvel.

Det blev även ett stopp vid Västerbottensost, all Västerbottensost som produceras, lagras i minst 14 månader och det sker på ostlagret i Ånäset, så dit måste vi så vi får lite Västerbottenost med oss hem.

Efter ostfrossan så körde vi vidare ner till Umeå skulpturpark, en park full av större spännande konstverk så väcker intresse även för en som normalt sett inte är konstintresserad.

Tänk vad man kan bygga med läskbackar…

Varsågod att sitt… Om ni vill veta(läsa mer om skulpturparken så besök gärna deras hemsida HÄR

2 tankar kring ”Vår Sverigeresa 2021 del 2

1. Jo vi kom ju aldrig till Treriksröset så det blir nog minst en till långresa norrut 😜