Dagsarkiv: juni 19, 2019

Normandie 2019

I år är det 45 år sedan som de allierade gjorde den berömda landstigningen i Normandie på vår nationaldag den 6 juni.

På vårträffen så pratade jag med Ulla och Morgan som tillsammans med Ulla och Kurt som skall åka ner till Normandie om de ville skriva en liten reseberättelse ungefär som när Christa och Carsten tillsammans med Irene och Lennart åkte till Nordkapp ni hittar reseberättelsen HÄR

Men nu var det resan till Normandie.

Vi startade från Karlstad för att ta oss ner till färjan som skulle ta oss till Danmark och Fredrikshamn, vi tog nattfärjan så efter en lång natt på färjan så vilade vi oss lite på Palmestranden utanför Fredrikshamn.

Men när vi sen kände oss lite piggare så startade vi resan ner mot Flensburg och väl över gränsen så blev det ett stopp på Fleggaard för att fylla på förråden.

Idag så fortsätter vi resan söder ut ner mot Bremen via Stade

I onsdags så var det årets varmaste dag och vi tillbringa 2,5 timmar i kön till färjan över Elbe mellan Gluckstad och Wich men vi får inte klaga det är varmt och skönt och det är det viktigaste.

Färjan tog oss över Elbe och vi kom fram till Wichhafen.

Nu är vi kommit ner till Belgien, på vägen ner stannade vi till och sov över vid ett BoB som var en nerlagd bondgård men dom också hade en liten mysig camping nerlagd bondgård.

Efter 25 mil så är vi nära franska gränsen på camping Kompass i Nieuwpoort här tänker vi stanna 2 nätter.

Vid incheckningen så ställde vi oss i fel kö och blev rejält utskällda på både Tyska och Belgiska så ibland är det skönt att bara förstå Värmländska 😂

Hej igen, nu har vi rullat vidare och natten mellan söndag och måndag så bodde vi högt uppsatta på en camping uppe på ett berg, rena rama landet med två galna tuppar som närmaste grannar.

På måndagen så rullade vi vidare men tyvärr så stämde inte verkligheten med kartan och det visade sig att vi åkte åt fel håll så det blev 10 mil extra, hur som helst kom vi till slut fram till Pegasus Bridge sedan fick det bli kväll i Ouistreham.

Idag så besökte vi Arromanches där de konstgjorda hamnarna finns som kvarlämnor efter kriget Amerikanska kyrkogården och Omaha Beach.

Nu är det snart dags att sova och vi stanna i La Cambe i morgon ska vi besöka den Tyska kyrkogården dra ner till Mont Saint Michel.

Tyska kyrkogården var också stor och vacker men inte riktigt lika strikt som den Amerikanska

Efter besöket på Tyska kyrkogården så styrde vi kosan till Mont Saint Michel ett fantastiskt ställe.

Lite förvånade blev vi när det innanför muren fanns flera restauranger och några souvenireraffärer.

Bussar och hästskutsar körde skytteltrafik mellan parkeringen och upp till slottet, varmt har vi också haft 27 grader i flera dagar.

Nu styr vi kosan hemåt i sakta mak, återkommer om vi gör några upptäckter och hur många mil det blev.

Då var vi hemma igen efter resan ner till Normandie.

Vi tog oss igenom Hamburg i sakta mak på vägen hem men som tur var så var det inga stopp i trafiken.

Vi stannade naturligtvis till för att fylla på dryckesförråden innan vi körde in i Danmark, sov över i Kruså sista natten tillsammans för denna gången.

När vi tagit oss över Öresundsbron i kulingvindar så sa vi hej då till Ulla och Kurt och körde åt olika håll.

Vi körde totalt 473 mil och vi har sett mycket historia och kultur och kört på små o stora vägar.

Kurt har bidragit med alla fotona.